Hælspore

Hælspore er en populær betegnelse for smerter omkring hælen eller under foden. En hælspore er en irritationstilstand (inflammation) i svangsenen, Fascia Plantaris, i det område hvor den hæfter på hælknoglen. Derfor ville en mere rigtig betegnelse være Fasciitis Plantaris eller inflammation i svangsenen. Senen kommer ud fra tæerne og hæfter på hælknoglen. Det er ofte det punkt ,der er lokaliseret, som mest smertefuldt.

Symptomer på hælspore (Fasciitis Plantaris):
• Smerter under hælen; punkt lige foran hælpuden og/eller under svangen
• Smerterne er værst om morgenen – specielt de første par skridt
• Smerterne kommer, når du har siddet lidt eller skal i gang igen (igangssætningssmerter)
• Over tid, kan der forekomme hvilesmerter.

Fibersprængning

Mennesket har over 300 selvstændige muskler og de udgør ca. 40 % af kropsvægten. En muskel har et udspring og et hæfte og ender ofte i en sene. Musklen består af flere muskelfibre, som er sammensluttet i muskelbundter, og omsluttes af en muskelhinde.
Når man kommer til skade med en muskel, kan man enten rive hele musklen over, en del af den eller skade eller en eller flere muskelfibre. Det sidste kaldes en fibersprængning.
Muskelskader kan læges over kort tid og fibre gendannes på ca. 3 uger. Ved skader opstår ofte større eller mindre blødninger. Blødningen kan mekanisk påvirke helingsprocessen ved bla. at hindre kontakten mellem de overrevne muskelfibre. Hvis blødningen begrænses, bedres mulighederne for en hurtig heling af skaden. Blødningen kan med tiden danne arvæv i muskelfibrene og også påvirke en helingsproces.