High power laserterapi som en del af behandlingen

High power laser terapi er effektiv behandling af skader og smerter i bevægeapparatet og helt uden bivirkninger. High power laserterapi er den nyeste revolution indenfor behandling af akutte og kroniske skader – og som noget helt unikt behandling af kroniske smertetilstande. Laserterapi har i mange år været anvendt til behandling af skader og overfladiske sår, så det er en kendt og veldokumenteret behandlingsform. Oftest vil du få laserterapi med en laserpen som har en udgangseffekt på 0,5 watt. Med den nye High power laser fra Chattanooga får man en udgangseffekt på op til 15 watt, og det betyder helt andre muligheder for at behandle dybereliggende skader og smerter i vævet.

Laserterapi virker på den måde at laserlys trænger ind i cellerne og mobiliserer energi til at rydde op og genopbygge det skadede væv. Lyset reaktiverer en helingsproces og booster hele systemet til at reparere på skaden. Samtidig påvirker laserlys også på kroppens røde blodlegemer (hæmoglobin), så der kommer mere ilt til cellerne. Med mere ilt kommer der mere liv. Man kan sammenligne laserlys med fotosyntese – med lys kommer der liv – produktionen af celler øges og dermed mere vækst og hurtigere heling.

Laserterapi anvendes blandt andet til:

• Akutte skader (ledbåndsskader, fibersprængninger m.m.)
  • Nakkesmerter (diskusprolaps, slidgigt, hold i nakken)
  • Lændesmerter (diskusprolaps, slidgigt, overbelastning)
  • Slidgigt
  • Muskel- og ledsmerter
  • Skulder (frossen skulder, slimsæksbetændelse)
  • Hofte (slimsæksbetændelse, slidgigt)
  • Arvæv
  • Tinnitus

Behandlingen er smertefri og du mærker allerhøjest en smule varme i det område, der bliver behandlet. Behandlingstiden og antal af behandlinger er afhængig af hvilken skade eller smerteproblematik, du kommer med. Er det en gammel lyskenskade eller en akut ankelforstuvning eller en diskusprolaps i nakken – alle kræver en bestemt behandlingsdosis, som der tages højde for, når dit forløb tilrettelægges. Den første behandling tager ca. 1 time med en samtale, hvor der afdækkes problemstilling og tilrettelægges forløb. Efterfølgende behandlinger tager 30-45 min. og du skal forvente 3-6 behandlinger for et vedvarende resultat. Du vil oftest opleve umiddelbar smertelindring og effekt af behandlingen allerede efter første behandling. Hævelse og inflammation mindskes, muskelstivhed forsvinder og ledbånd og led kapsler bliver blødere. Alt sammen giver en smertelindring og giver dig mulighed for større bevægelsesfrihed og dermed også bedre cirkulation i området.